onedrop

Om att vara en minoritet med självförtroende

2011-01-24 @ 13:24:28

Det sägs ju att stockholmare gillar oss värmlänningar på grund av vår dialekt. Det beror på att vi är en minoritet. Stockholmarna känner att de har en sorts makt över oss och vi utgör inget hot mot dem. När de sedan inser att (alla) vi faktiskt inte låter som Bengt Alsterlind så gillar de oss ännu mer. (Tack Bengt!)

Nu funderar jag lite på östgötarna. Ja, det är okey om ni läser och uttalar öst-götarna. (Jag kan inte heller säga öschöttarna, som de säger här, utan att låta superdum). Östgötarna låter som barnprogramsledare. De låter som om de gör sig till när de pratar, som om de förvränger rösten för att låta så barnsliga som möjligt. Nu är ju så inte fallet, utan stackarna pratar faktiskt så. Jag har kommit på mig själv med att stanna upp inne i affärer och bara lyssna på dem. Det är fascinerande! Men kan de möjligtvis känna sig hotade av mig?

Jag ska iväg på tre viktiga möten den här veckan. Jag behöver veta om jag utgör ett hot av endast min dialekt eller om jag ska dra till med en uns dalmål? Kanske inte uttala r ordentligt?

Linköping - Svea rikes femte största stad. Nej, såklart de inte kan känna sig hotade av en värmlänning. Min personliga åsikt är att de borde. I alla fall lite.

Permalink Tänkvärt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Madde

Alla ska känna sig hotade av värmlänningar ;) Å tacka vet jag våran dialekt :)

2011-01-24 @ 15:19:26


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback