onedrop

Alla dessa varför

2011-01-13 @ 12:42:54

Något jag tycker är oerhört intressant är uttryck. Alltså, hur vi väljer att uttrycka sig. Varför vi väljer det vi säger och om någon (annan än jag) funderar på det. Jag är en språknörd. Jag funderar för mycket över vårt älskade språk. Varje gång jag ser ett youtube-klipp, läser någons blogg eller arga lappar i tvättstugan så börjar jag fundera: varför sa/skrev personen som den gjorde? Det är grymt spännande. Framförallt kan vi lära oss väldigt mycket om människan genom deras sätt att uttrycka sig. Det om något är ju värt en hel del.

Vaktmästaren här hade skrivit en lapp i tvättstugan. Jag har ingen aning om vad han ville få fram då lappen var ytterst oläslig. Det fanns inget bra med den lappen. Dålig penna, dålig (oläslig) handstil, dåliga ordval och syftningsfel. Jag anser denna lapp vara fullkomligt onödig. Den fyller ingen funktion och den lilla skara som lyckas läsa lappen tolkar vad han skrivit ordagrant och därefter är kaoset i tvättstugan är ett faktum.

Ett klipp med Magnus Betnér nedan är ett ganska klockrent exempel på att välja sina ord. Varför väljer en människa som Magnus som är ganska allmänbildad och ibland även lustig att totalt idiotförklara sig själv - rakt upp och ner - i direktsänd radio?


Permalink Tänkvärt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback